Strona główna

Nasza szkoła

Galeria fotografii

Archiwum

Napisz do nas...

Redakcja

Witamy na Szkolnym Portalu Informacyjnym Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 6 w Kielcach

Wspiera nas...
Pomoce naukowe

Język polski

Język angielski

Matematyka

Geografia

Fizyka i Astronomia

Chemia

Historia

Informatyka

Religia

Nauczanie zintegrowane

Wyszukiwarki

Szukajcie,
a znajdziecie... nawet ściągi :-)

Testy

Szkoła Podstawowa

Gimnazjum

Unia Europejska

Unijne ABC...

Szkolny Klub UE

 

Dla rodziców

Rekrutacja do szkół

Dni otwarte szkoły

Dysleksja

Gimnastyka korekcyjna

Poradnie

Narkomania

Pomoc najmłodszym

Warto wiedzieć

Jan Paweł II

Szanujmy tradycję

Znaj swoje prawa

Metody nauczania języków obcych

Szkoła XXI wieku?

Różności

Linkownia

Humor

Krzyżówki

Psychozabawy

Encyklopedie

Encyklopedia WIEM

Encyklopedia WP

 Internautica

Britannica

Wikipedia

Słowniki

Słowniki.onet.pl

Wielojęzykowy Słownik roślin

Ling.pl-multisłownik

Biblioteki


Głos w dyskusji
 

Dyskusja – ustna lub pisemna wymiana zdań na określony temat, wspólne rozpatrywanie określonego zagadnienia (Mały słownik języka polskiego PWN)
    Każdy dyskutant – czyli biorący udział w dyskusji -  może zabrać głos w swoim imieniu, broniąc swojego stanowiska.
Na podstawie własnego doświadczenia, upodobań, wyobraźni, przemyśleń, zebranych materiałów i przekonań przedstawia swoje stanowisko w formie wypowiedzeń  rozwiązujących zagadnienie (wątpliwość), będąca przedmiotem dyskusji. Wypowiedź można rozpocząć od określenia celu dyskusji: Myślę, że celem dyskusji jest... Według mnie dyskusja na ten temat jest celowa (nie jest celowa) ze względu na... (ponieważ)... Swoje stanowisko biorący udział w dyskusji uzasadnia rozbudowanym wyjaśnieniem, będącym odpowiedzią na pytania: dlaczego tak? dlaczego nie?
    Przedstawiając swój argument mówiący musi wypowiadać się zwięźle, rzeczowo
i krótko. Należy pamiętać o stosowaniu słownictwa charakterystycznego dla dyskusji, mającego za zadanie uporządkowanie poszczególnych wypowiedzi, zasygnalizowanie ich początku lub odwołanie się  do innego dyskutanta, np.

Chciałbym zabrać głos w sprawie...
Pragnę dodać...
Nawiązując do opinii...
Podzielam opinię... Nie podzielam opinii...
Warto dodać...

Formułując własne oceny musimy ujawniać swój stosunek do wypowiadanych treści. Służą temu wyrazy, zwroty  i wyrażenia zwane modalnymi:

  • wyrażające pewność: na pewno, naturalnie, niezawodnie, istotnie, niewątpliwie, naprawdę, rzeczywiście, oczywiście, wiadomo, jestem pewien, nie ulega wątpliwości, jestem przekonany;

  • wyrażające przypuszczenie: prawdopodobnie, być może, możliwe, chyba, widocznie, przypuszczalnie, pewnie, wydaje mi się, jest mało prawdopodobne, wątpię;

  • wyrażające własną odpowiedzialność: według mnie, moim zdaniem, w moim przekonaniu mam wrażenie, słyszałem.

    Zabierając głos w dyskusji należy pamiętać o obowiązującej kulturze wypowiedzi. Nie należy poddawać się emocjom, nie wolno za wszelką cenę przekonywać innych o słuszności swoje zdania. Najczęstsze wykroczenia dyskutujących to:

  • ujemne wyrażanie się  o osobowości przeciwnika;

  • stosowanie świadomych kłamstw wypowiadanych w celu podważenia czyjejś opinii;

  • zarzucanie innym dyskutującym kłamstwa;

  • ośmieszanie ich.

Zapis głosu w dyskusji prowadzony jest, oczywiście,  w 1. osobie. Różni się od ustnej wypowiedzi bardziej starannym, wyważonym doborem słownictwa, poprawną stylistyką oraz wzmożoną  dbałością o przejrzystość i logikę  rozumowania.

 

 

 

FrontPage image

webmaster :
Copyright (c) 2003-2006 Szkolny Portal Informacyjny. Wszelkie prawa zastrzeżone
Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 6, ul. Leszczyńska 8, 25-321 Kielce
Nadzór merytoryczny portalu prowadzi mgr
Barbara Ozimirska

Data ostatniej aktualizacji 27.09.2006
Strona optymalizowana w rozdzielczości 1024x768 dla IE 5.0 lub nowszych.
Protected by BOWI Group

Kliknij  baner i zobacz
nasze statystyki


Licznik trafień