Strona główna

Nasza szkoła

Galeria fotografii

Archiwum

Napisz do nas...

Redakcja

Witamy na Szkolnym Portalu Informacyjnym Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 6 w Kielcach

Wspiera nas...
Pomoce naukowe

Język polski

Język angielski

Matematyka

Geografia

Fizyka i Astronomia

Chemia

Historia

Informatyka

Religia

Nauczanie zintegrowane

Wyszukiwarki

Szukajcie,
a znajdziecie... nawet ściągi :-)

Testy

Szkoła Podstawowa

Gimnazjum

Unia Europejska

Unijne ABC...

Szkolny Klub UE

 

Dla rodziców

Rekrutacja do szkół

Dni otwarte szkoły

Dysleksja

Gimnastyka korekcyjna

Poradnie

Narkomania

Pomoc najmłodszym

Warto wiedzieć

Jan Paweł II

Szanujmy tradycję

Znaj swoje prawa

Metody nauczania języków obcych

Szkoła XXI wieku?

Różności

Linkownia

Humor

Krzyżówki

Psychozabawy

Encyklopedie

Encyklopedia WIEM

Encyklopedia WP

 Internautica

Britannica

Wikipedia

Słowniki

Słowniki.onet.pl

Wielojęzykowy Słownik roślin

Ling.pl-multisłownik

Biblioteki


Opis sytuacji
 

        Sytuacja to jakieś zdarzenie z życia bohaterów ściśle złączone z rozbudowaną scenerią zewnętrzną, osadzone na wyraziście zarysowanym tle. Sytuacja zawiera
w sobie zarówno elementy statyczne (tło, sceneria), jak i elementy dynamiczne (zdarzenie)
 („Zarys teorii literatury”).
Podstawowe cechy opisu sytuacji to:

  • jedność czasu: czas zdarzenia jest ściśle określony

  • jedność miejsca: zdarzenie zaistniało w jednym miejscu

  • obraz dynamiczny: jednemu wydarzeniu towarzyszą inne pośrednio z nim związane (tzw. okoliczności).

Opis sytuacji powinien zawierać:

  • jedno wydarzenie główne ( uczeń pisze sprawdzian)

  • wydarzenia towarzyszące, niepowiązane łańcuchem przyczynowo – skutkowym, czyli okoliczności (zachowanie kolegów i nauczyciela)

  • opis miejsca (wygląd sali)

  • opis postaci (wygląd ucznia piszącego sprawdzian)

        Jak każda praca stylistyczna, tak i opis sytuacji ma trójdzielną budowę. Część pierwsza, wstęp, może być prezentacją miejsca, w których zdarzenie zaistniało. Pamiętamy, że jest to  miejsce wydzielone jedynie wydarzeniem (sala lekcyjna – sprawdzian; boisko sportowe – mecz; poczta – wysyłanie listu), a zatem – mające powiązanie z przestrzenią.
W części drugiej, właściwej, zajmujemy się rejestracją wydarzenia głównego i towarzyszących mu okoliczności oraz opisem postaci, mających z wydarzeniem głównym bezpośredni związek i opisem miejsca, w którym znajdują się nasi bohaterowie.

Tak rozmawiając przeszli przez długość domu i znaleźli się w ogrodzie, gdzie Ligia
i mały Aulus bawili się piłkami, które niewolnicy (...) zbierali z ziemi i podawali im do rąk. Petroniusz rzucił szybkie, przelotne spojrzenie na Ligię, mały Aulus ujrzawszy Winicjusza przybiegł się z nim przywitać, ów zaś przechodząc, schylił głowę przed piękną dziewczyną, która stała z piłką w ręku, z włosem nieco rozwianym, trochę zdyszana i zarumieniona. (...) W ogrodowym triclinium, zacienionym przez bluszcze, winograd i kozie ziele, siedziała Pomponia Grecyna; poszli się więc z nią przywitać.

(H. Sienkiewicz – Quo vadis).

Ten krótki opis sytuacji zawiera wszystkie niezbędne elementy:

  • wydarzenie główne – to spotkanie Petroniusza z Ligią

  • wydarzenia towarzyszące – dzieci grają w piłkę, niewolnicy podają piłki do rąk dzieci, Petroniusz patrzy na Ligię, Aulus podbiega do Winicjusza, Winicjusz patrzy na Ligię

  • opis postaci – zdyszana i zarumieniona Ligia jako postać główna tej sytuacji

  • opis miejsca – ogrodowa altana.

    Ten opis sytuacji nie kończy się; ponieważ stanowi fragment fabuły, z tej sytuacji wyniknie druga (Winicjusz będzie rozmawiał z Pomponią). Szkolna praca jednak musi zawierać część trzecią – zakończenie; wyznacza je czas, który upłynął, ponieważ jest w opisie sytuacji ściśle określony. Skończyła się lekcja, skończył się mecz, list został wysłany – opuszczamy więc miejsce, w którym sytuacja zaistniała.
Tworząc opis sytuacji używamy wielu przymiotników, wyrażeń przyimkowych i przy-słówków; czasowniki występują w opisie najczęściej w czasie teraźniejszym.

 

 

FrontPage image

webmaster :
Copyright (c) 2003-2006 Szkolny Portal Informacyjny. Wszelkie prawa zastrzeżone
Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 6, ul. Leszczyńska 8, 25-321 Kielce
Nadzór merytoryczny portalu prowadzi mgr
Barbara Ozimirska

Data ostatniej aktualizacji 05.09.2006
Strona optymalizowana w rozdzielczości 1024x768 dla IE 5.0 lub nowszych.
Protected by BOWI Group

Kliknij  baner i zobacz
nasze statystyki


Licznik trafień