Strona główna

Nasza szkoła

Galeria fotografii

Archiwum

Napisz do nas...

Redakcja

Witamy na Szkolnym Portalu Informacyjnym Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 6 w Kielcach

Wspiera nas...
Pomoce naukowe

Język polski

Język angielski

Matematyka

Geografia

Fizyka i Astronomia

Chemia

Historia

Informatyka

Religia

Nauczanie zintegrowane

Wyszukiwarki

Szukajcie,
a znajdziecie... nawet ściągi :-)

Testy

Szkoła Podstawowa

Gimnazjum

Unia Europejska

Unijne ABC...

Szkolny Klub UE

 

Dla rodziców

Rekrutacja do szkół

Dni otwarte szkoły

Dysleksja

Gimnastyka korekcyjna

Poradnie

Narkomania

Pomoc najmłodszym

Warto wiedzieć

Jan Paweł II

Szanujmy tradycję

Znaj swoje prawa

Metody nauczania języków obcych

Szkoła XXI wieku?

Różności

Linkownia

Humor

Krzyżówki

Psychozabawy

Encyklopedie

Encyklopedia WIEM

Encyklopedia WP

 Internautica

Britannica

Wikipedia

Słowniki

Słowniki.onet.pl

Wielojęzykowy Słownik roślin

Ling.pl-multisłownik

Biblioteki


Opowiadanie
 

    Definicja opowiadania, jako formy wypowiedzi pisemnej, umieszczona w „Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny t. II” brzmi następująco: podstawowa forma wypowiedzi narracyjnej, prezentująca uporządkowany czasowo ciąg zdarzeń.
Co to oznacza w praktyce?
Wypowiedź narracyjna to słowa narratora, zaś narrator – to postać opowiadająca. Piszący  opowiadanie - to autor, natomiast to, o czym dowiadujemy się z tekstu – pochodzi od  narratora. Czasami narrator jest konkretny (to jeden z bohaterów wydarzeń), czasami – abstrakcyjny (nie wiadomo, kto).
Definicja informuje nas w dalszej części, że ów narrator prezentuje uporządkowany czasowo ciąg zdarzeń. Najmniej zrozumiałe wydają się słowa: uporządkowany czasowo. Wymaganie to zmusza  piszącego do dbałości o chronologię wydarzeń – jedno musi następować po drugim zgodnie z upływem czasu.
    Opowiadanie jako forma wypowiedzi stylistycznej ma niektóre cechy wspólne z opowiadaniem literackim (gatunkiem epickim). To przede wszystkim wspomniany już narrator, którego obecność wyróżnia wszystkie utwory epickie. A jeśli jest narrator – to muszą być elementy świata przedstawionego: czas, miejsce, wydarzenia i bohaterowie.
Jeśli temat pracy związany jest z lekturą – musimy korzystać z wybranych elementów świata przedstawionego zaprezentowanych w niej; jeśli nie – tworzymy je sami.
Najczęściej  opowiadanie nasze pisane będzie w czasie przeszłym, choć możemy także użyć czasu teraźniejszego (Pobiegłyśmy w jej kierunku i... stajemy jak oniemiałe), by ożywić akcję.
W naszych pierwszych opowiadaniach starajmy się ograniczyć miejsca wydarzeń, a także same wydarzenia i liczbę bohaterów. Nie mamy jeszcze epickiego doświadczenia – i możemy w którymś momencie stracić kontrolę nad logiką wydarzeń, ich chronologią – a, co za tym idzie – nad przejrzystością treści.
Opowiadanie, którego jesteśmy autorem,  to odzwierciedlenie przeżyć i przygód narratora, przygód, które zdarzyły się rzeczywiście lub mogły się zdarzyć. Ale – można również pofantazjować i stworzyć świat nierzeczywisty, jeśli tylko temat pracy daje nam taką możliwość. Ważne jest, byśmy zawsze panowali nad wydarzeniami i stale kontrolowali swoich bohaterów. Nie możemy  pozwolić na niestosowne ich zachowanie i wulgarny język.
Opowiadanie to trudna, ale bardzo satysfakcjonująca forma wypowiedzi. W miarę zdobywania umiejętności stylistycznych możemy je wzbogacać o  opisy sytuacji i przeżyć, a w końcu – ubarwiać je wypowiedziami bohaterów, czyli dialogami i monologami. Nasze pierwsze opowiadanie może zawierać opisy postaci i miejsc, bo to już umiemy,
a także poznaną  charakterystykę postaci – oczywiście, z konieczności, nie tak rozbudowaną.
    Jak prawie każda  praca pisemna, tak i ta składa się z trzech części. Pierwsza to poznanie czytelnika z elementami świata przedstawionego, druga – tekst właściwy, trzecia zaś – to zmierzanie do zakończenia akcji. Czytelnik nie może być zaskoczony finałem akcji w pół słowa; on musi wiedzieć, że taki finał nastąpi.
Musimy również pamiętać o stałych regułach poprawności pracy stylistycznej:
o akapitach, rozpoczynaniu nowej myśli od nowej linii, marginesie bocznym (niekoniecznie zaznaczonym kreską), właściwej proporcji poszczególnych części, nade wszystko zaś – o poprawności ortograficznej.
Warto nad jedną pracą popracować parę dni. Przemyślenie tematu, zapisanie pracy na brudno, wniesienie przy pomocy słowników koniecznych poprawek – tego nie da się zrobić w ciągu pół godziny. Korzystajmy również z pomocy dorosłych – naprawdę warto.

FrontPage image

webmaster :
Copyright (c) 2003-2006 Szkolny Portal Informacyjny. Wszelkie prawa zastrzeżone
Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 6, ul. Leszczyńska 8, 25-321 Kielce
Nadzór merytoryczny portalu prowadzi mgr
Barbara Ozimirska

Data ostatniej aktualizacji 05.09.2006
Strona optymalizowana w rozdzielczości 1024x768 dla IE 5.0 lub nowszych.
Protected by BOWI Group

Kliknij  baner i zobacz
nasze statystyki


Licznik trafień