Strona główna

Nasza szkoła

Galeria fotografii

Archiwum

Napisz do nas...

Redakcja

Witamy na Szkolnym Portalu Informacyjnym Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 6 w Kielcach

Wspiera nas...
Pomoce naukowe

Język polski

Język angielski

Matematyka

Geografia

Fizyka i Astronomia

Chemia

Historia

Informatyka

Religia

Nauczanie zintegrowane

Wyszukiwarki

Szukajcie,
a znajdziecie... nawet ściągi :-)

Testy

Szkoła Podstawowa

Gimnazjum

Unia Europejska

Unijne ABC...

Szkolny Klub UE

 

Dla rodziców

Rekrutacja do szkół

Dni otwarte szkoły

Dysleksja

Gimnastyka korekcyjna

Poradnie

Narkomania

Pomoc najmłodszym

Warto wiedzieć

Jan Paweł II

Szanujmy tradycję

Znaj swoje prawa

Metody nauczania języków obcych

Szkoła XXI wieku?

Różności

Linkownia

Humor

Krzyżówki

Psychozabawy

Encyklopedie

Encyklopedia WIEM

Encyklopedia WP

 Internautica

Britannica

Wikipedia

Słowniki

Słowniki.onet.pl

Wielojęzykowy Słownik roślin

Ling.pl-multisłownik

Biblioteki


Dialog
 

 Mały słownik języka polskiego PWN (Warszawa 1968) tak definiuje dialog:

  •  rozmowa, zwłaszcza dwóch osób

  • forma wypowiedzi literackiej w postaci rozmowy dwu lub więcej osób

 Oto, jak można konstruować dialog

Wersja pierwsza

-A jak mam dojść do Egiptu?
-Ja tylko tłumaczę sny. Nie potrafię ich przemieniać w rzeczywistość. Dlatego żyję na łasce córek.
-A jeśli nigdy nie dotrę do Egiptu?
-To ja nie dostanę zapłaty.

Wersja druga

- Życzysz sobie czegoś? – spytał człowiek za ladą.
- Może jutro – powiedział chłopiec, odchodząc.
- Jeszcze jeden marzyciel – odezwał się człowiek w kantorze, patrząc za oddalającym się młodzieńcem.

Wersja trzecia

-Ten, kto raz wyruszył na pustynię, nie może zawrócić z drogi – odparł przewodnik. – A skoro nie można się cofnąć, trzeba znaleźć najlepszy sposób, by pójść naprzód. Reszta jest w mocy samego Allacha, nawet niebezpieczeństwo.
- Powinieneś baczniej przyglądać się karawanie – powiedział młody człowiek do Anglika, gdy tylko przewodnik odszedł. – Wprawdzie czasem musi nadłożyć kawał drogi, ale dniem i nocą dąży niestrudzenie do tego samego celu.
- A ty powinieneś więcej czytać o świecie – odparł Anglik. – Książki są jak karawany.

(wszystkie cytaty pochodzą z książki Paulo Coehlo Alchemik)

***

Przeciwieństwem dialogu jest monolog – ciągła wypowiedź podmiotu (definicja Przewodnika encyklopedycznego. Literatura polska).
Monologiem jest dłuższa wypowiedź bohatera, jego listy i pamiętniki. Odmianą monologu tak pojętego jest monolog wewnętrzny, prezentujący bieg myśli i przeżyć bohatera. Jego cechy charakterystyczne to 1) dominacja czasu teraźniejszego 2) naturalny nieład 3) wielowątkowość 4) fragmentaryczność  5) niezależność od standardowej składni.
Oto fragment monologu wewnętrznego bohaterki powieści Hansa Fallady Każdy umiera w samotności:

Czuję, że ten strach nigdy się nie skończy, nigdy nie przyzwyczaję się do tego. Otto idzie! Nareszcie!
Nie. To nie on! To znowu nie on! Pójdę za nim, niech się złości, jak chce! Musiało się na pewno coś stać, już minął kwadrans, jak poszedł, to przecież w żadnym wypadku nie może tak długo trwać! Pójdę go poszukać! To tylko mnie się zdaje, że coś się stało. Ludzie wciąż wchodzą do tego domu i wychodzą. Na pewno nie minął jeszcze kwadrans, odkąd Otto poszedł. Zobaczę, co jest na wystawie.

 

 

FrontPage image

webmaster :
Copyright (c) 2003-2006 Szkolny Portal Informacyjny. Wszelkie prawa zastrzeżone
Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 6, ul. Leszczyńska 8, 25-321 Kielce
Nadzór merytoryczny portalu prowadzi mgr
Barbara Ozimirska

Data ostatniej aktualizacji 22.06.2006
Strona optymalizowana w rozdzielczości 1024x768 dla IE 5.0 lub nowszych.
Protected by BOWI Group

Kliknij  baner i zobacz
nasze statystyki


Licznik trafień