Strona główna

Nasza szkoła

Galeria fotografii

Archiwum

Napisz do nas...

Redakcja

Witamy na Szkolnym Portalu Informacyjnym Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 6 w Kielcach

Wspiera nas...
Pomoce naukowe

Język polski

Język angielski

Matematyka

Geografia

Fizyka i Astronomia

Chemia

Historia

Informatyka

Religia

Nauczanie zintegrowane

Wyszukiwarki

Szukajcie,
a znajdziecie... nawet ściągi :-)

Testy

Szkoła Podstawowa

Gimnazjum

Unia Europejska

Unijne ABC...

Szkolny Klub UE

 

Dla rodziców

Rekrutacja do szkół

Dni otwarte szkoły

Dysleksja

Gimnastyka korekcyjna

Poradnie

Narkomania

Pomoc najmłodszym

Warto wiedzieć

Jan Paweł II

Szanujmy tradycję

Znaj swoje prawa

Metody nauczania języków obcych

Szkoła XXI wieku?

Różności

Linkownia

Humor

Krzyżówki

Psychozabawy

Encyklopedie

Encyklopedia WIEM

Encyklopedia WP

 Internautica

Britannica

Wikipedia

Słowniki

Słowniki.onet.pl

Wielojęzykowy Słownik roślin

Ling.pl-multisłownik

Biblioteki


Sprawozdanie
 

                     Maria Nagajowa w podręczniku Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej (WSiP, Warszawa 1985) wyróżnia trzy odmiany sprawozdania:

  • typu reportaż, czyli sprawozdanie w związku z wydarzeniami z życia codziennego (wycieczka, mecz, impreza sportowa czy kulturalna);

  • typu recenzja, czyli sprawozdanie z lektury (przedstawienia, audycji, uroczystości);

  • typu protokół, czyli sprawozdanie z życia szkoły (np. z lekcji).

Najmniej kształcącą odmianą sprawozdania jest protokół, ponieważ ma charakter odtwórczy – jest wiernym przedstawieniem kolejno po sobie następujących wydarzeń (spraw), pełniącym wyłącznie rolę informacyjną;  sprawozdanie będące recenzją wymaga od autora pewnego zasoby wiedzy i umiejętności (literackich, teatralnych, muzycznych ), jest więc już trudniejszą formą wypowiedzi.

                     A czym jest reportaż, który w dalszym ciągu opracowania nazywany jest sprawozdaniem

  • Sprawozdanie to tekst relacjonujący na podstawie obserwacji konkretne, zamknięte w określonym czasie wydarzenia.
    Wyjaśnienie. Jesteśmy świadkami dowolnego wydarzenia – lekcji, wycieczki, imprezy sportowej czy  kulturalnej lub, na przykład, meczu. To, co widzimy, w czym uczestniczymy aktywnie lub jedynie jako obserwatorzy, dzieje się w jednym miejscu (np. boisko) i w ustalonym czasie (np. w godzinach 16.
    3o – 18.30). A to, co chcemy opowiedzieć o tym, co widzimy – jest sprawozdaniem właśnie.

  • Jego cechą jest obiektywność i zwięzłość.
    Wyjaśnienie. Obiektywizm to nic innego jak zachowanie postawy neutralnej. Co to oznacza? Nie lubię koszykówki, ponieważ jestem miłośnikiem siatkówki. Nie ujawniam jednak tego w swoim sprawozdaniu, bo przecież czytać je będą wszyscy – ci, którzy są zwolennikami i ci, którzy nimi nie są. Ja, sprawozdawca – muszę być  bezstronny. A dodatkowo – muszę dbać o zwięzłość swojej relacji – innymi słowy musi ona być krótka, treściwa i rzeczowa.

  • W sprawozdaniu opisujemy na przykład czas, miejsce, przebieg zdarzeń, liczbę uczestników i widzów, własny udział, rezultaty i znaczenie wydarzeń.
    Wyjaśnienie jest zbędne.

  • Materiał można uporządkować według chronologii lub tematyki.
    Wyjaśnienie. Chronologia to zachowanie kolejności wydarzeń w czasie. Jeśli więc piszemy sprawozdanie z lekcji, dzwonek na przerwę kończy naszą relację, nie rozpoczyna; a jeśli tematem naszego sprawozdania będzie dzień w szkole, możemy materiał uporządkować tematycznie – przerwy, przedmioty ścisłe, lekcje humanistyczne.

  • Ważne przy pisaniu sprawozdania:
    - selekcja materiału (podkreślenie jednych faktów, pominięcie innych);
    - tok chronologiczny lub tematyczny;
    - odpowiedni dobór środków językowych.

    Wyjaśnienie dotyczy odpowiedniego doboru środków językowych. Co to znaczy?

Autor sprawozdania pisze o wydarzeniach i faktach w ich najbardziej zewnętrznych przejawach – pisze o tym, co widział i tak, jak widział. Nie bada głębiej przedstawionych spraw, nie argumentuje, nie dochodzi do ich sedna; dlatego jego wypowiedź nie ma charakteru intelektualnego wywodu. Przeważają zdania pojedyncze rozwinięte i złożone współrzędnie; jeśli pojawiają się zdania złożone podrzędnie – to najczęściej są to zdania okolicznikowe czasu i miejsca oraz przydawkowe.
Styl sprawozdania zbliżony jest do mowy potocznej – wiele tu słownictwa żywego, barwnego, o wyraźnym (ujemnym lub dodatnim) zabarwieniu uczuciowym; jeżeli temat tego wymaga – stosowane jest słownictwo specjalistyczne.

                      Tyle o sprawozdaniu autorzy Podręcznika do kształcenia językowego dla klasy drugiej gimnazjum JĘZYK OJCZYSTY,  Krystyna Orłowa i Helena Synowiec.

            Niedawne koncerty U2 czy The Rolling Stones oszałamiały scenicznym przepychem. Metallica postawiła wyłącznie na muzykę.

          Wczoraj o 14, w chwili otwarcia bram, warszawski stadion Gwardii wyglądał tak, jakby koncert miał się zacząć na kilka minut. Wielotysięczny tłum długowłosych, ubranych w czarne koszulki młodych ludzi od rana przybywał z dworców całej Warszawy i piknikował w okolicach stadionu (...). Tymczasem Metallica o tej porze byłą jeszcze w Londynie. Do Warszawy przylecieli dopiero około 18. Jedynym, oprócz ma się rozumieć koncertu, punktem ich kilkugodzinnego pobytu w Polsce było spotkanie z fanami o 19.

           Na scenę wyszli o 20.45. (...), zabłysły światła, oświetlając ścianę płomieni z okładki albumu „Reload”, a  z kolumn popłynęła wzmagająca napięcie orkiestrowa introdukcja w stylu muzyki z „Ogniem i mieczem”. Tuż po niej z kolumn runął „Breadfan” – utwór zespołu Budgie towarzyszący Metallice od początku kariery, wydany ostatecznie na ostatnim albumie „Garage Inc.”  Ostry utwór o obłąkanym tempie podniósł morze rąk na wypełnionym po brzegi stadionie.

            Nagłośnienie, „oszczędzane” podczas występów poprzednich wykonawców, dopiero teraz ryknęło pełną mocą. Po chwili następny klasyk – wielominutowy, rozbudowany utwór tytułowy z albumu „Masters Of Puppets” z 1986 roku. Dopiero po nim nastąpiło zwyczajowe powitanie Jamesa Hetfielda: „Cześć, Warszawo! Stęskniliście się za Metallicą?” I wreszcie  utwór „Of Wolf and Man” z najbardziej znanego „Czarnego Albumu”. Po takiej dawce agresywnej muzyki chwila uspokojenia – „The Ting that Should Not Be”, ale tylko na chwilę – ostry „Fuel” znowu podrywa publiczność  do rytmicznego skakania. „Lista utworów na ten koncert jest tak długa, że zapomniałem słów niektórych kawałków. Pomożecie mi?” – pyta Hetfield i rozpoczyna „Memory Remains”, czyli „pamięć pozostaje.”. Wokalizę, wykonywana na płycie przez Marianne Faithfull, na stadionie Gwardii śpiewa dwadzieścia pięć tysięcy gardeł. (...)
 

Robert Leszczyński, „Gazeta Wyborcza”
z 2-3 czerwca 1999

 

                     Ten tekst umieszczony został w podręczniku Język ojczysty. Podręcznik do kształcenia językowego dla klasy drugiej gimnazjum (WSiP, Warszawa 2000). Autorki podręcznika zaproponowały, by przy lekturze tego tekstu zwrócić uwagę na:

  1. fragmenty, które są opisem sytuacji i obecnością w nich określonych części mowy;

  2. formy zastosowanych w tekście czasowników – przede wszystkim na czasowniki w czasie przeszłym i teraźniejszym;

  3. rodzaje zdań zastosowanych w wypowiedzi;

  4. obecność (lub brak) komentarza (oceny) opisywanych wydarzeń.

Wydaje się, że wnikliwa analiza przytoczonego fragmentu sprawozdania, przeprowadzona  zgodnie z zaleceniem,  zdradzi przynajmniej częściowo tajemnice warsztatu sprawozdawcy.

 

 

 

FrontPage image

webmaster :
Copyright (c) 2003-2006 Szkolny Portal Informacyjny. Wszelkie prawa zastrzeżone
Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 6, ul. Leszczyńska 8, 25-321 Kielce
Nadzór merytoryczny portalu prowadzi mgr
Barbara Ozimirska

Data ostatniej aktualizacji 05.09.2006
Strona optymalizowana w rozdzielczości 1024x768 dla IE 5.0 lub nowszych.
Protected by BOWI Group

Kliknij  baner i zobacz
nasze statystyki


Licznik trafień