Strona główna

Nasza szkoła

Galeria fotografii

Archiwum

Napisz do nas...

Redakcja

Witamy na Szkolnym Portalu Informacyjnym Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 6 w Kielcach

Wspiera nas...
Pomoce naukowe

Język polski

Język angielski

Matematyka

Geografia

Fizyka i Astronomia

Chemia

Historia

Informatyka

Religia

Nauczanie zintegrowane

Wyszukiwarki

Szukajcie,
a znajdziecie... nawet ściągi :-)

Testy

Szkoła Podstawowa

Gimnazjum

Unia Europejska

Unijne ABC...

Szkolny Klub UE

 

Dla rodziców

Rekrutacja do szkół

Dni otwarte szkoły

Dysleksja

Gimnastyka korekcyjna

Poradnie

Narkomania

Pomoc najmłodszym

Warto wiedzieć

Jan Paweł II

Szanujmy tradycję

Znaj swoje prawa

Metody nauczania języków obcych

Szkoła XXI wieku?

Różności

Linkownia

Humor

Krzyżówki

Psychozabawy

Encyklopedie

Encyklopedia WIEM

Encyklopedia WP

 Internautica

Britannica

Wikipedia

Słowniki

Słowniki.onet.pl

Wielojęzykowy Słownik roślin

Ling.pl-multisłownik

Biblioteki


Wywiad
 

Jedna z definicja wywiadu brzmi:
Wywiad to prezentowana w środkach masowego przekazu: radiu, telewizji lub prasie, rozmowa ze znaną postacią życia publicznego. W wywiadzie biorą udział najczęściej dwie osoby. Rozmowa przybiera postać pytań i odpowiedzi zgrupowanych zazwyczaj wokół jednego tematu. Pyta osoba prowadząca, np. dziennikarz – odpowiedzi udziela bohater wywiadu, np. pisarz, aktor, sportowiec

(Lekcje żywego języka)

Sposoby zapisu wywiadu:

 Wersja pierwsza

Jan Kowalski: Wie Pan, marzy mi się daleka podróż...
Jan Twardowski
: Mnie również – ale to nie są tylko marzenia młodego chłopaka. Ja wiem, że polecę.
J.K.
Kosmonauci zawsze wiedzą.
J.T.
No, oczywiście! Ale zdradzę Panu pewną tajemnicę: ja nie jestem kosmonautą.

Wersja druga

To nie jest tania wycieczka, nieprawdaż?
Myli się Pan. Ja – lecę absolutnie za darmo!
Doprawdy? Nikt w to przecież nie uwierzy!
No... Za cenę duszy.

Uwagi szczegółowe:

  1. wywiad musi być rozmową mającą na celu zebranie pewnych informacji, a nie serią pytań i odpowiedzi

  2. jeśli jednak decydujemy się na zadawanie pytań, pamiętajmy o istnieniu tzw. pytań zamkniętych (zaczynają się one partykułą czy, będącą pytaniem o rozstrzygnięcie), na które z reguły padają nieinteresujące odpowiedzi tak lub nie i pytań otwartych (zaczynających się zaimkami i wy-rażeniami przyimkowymi kiedy, dlaczego, po co, kto, w jakim celu itp.) zachęcających rozmówców do dłuższych wypowiedzi

  3. przeprowadzający wywiad musi być bezwzględnie do niego przygotowany; znać dorobek swojego rozmówcy (pisarski - literata, aktorski – aktora, sportowy – sportowca), koleje jego życia, jego atuty i słabe strony. To przecież nie prowadzący rozmowę ma się czegoś o swoim rozmówcy dowiedzieć, a odbiorcy jego wywiadu

  4. przeprowadzając wywiad należy pamiętać, by nie powielać problemów,
    o których nasz interesujący rozmówca już niejednokrotnie mówił czy pytań, na które już odpowiadał; nie możemy też silić się na zbytnią oryginalność

  5. każdy wywiad swoją problematyką musi odpowiadać osobowości naszego rozmówcy i poziomowi zainteresowań naszego odbiorcy

  6. każdy autentyczny wywiad musi być autoryzowany – czyli przed oddaniem do druku jego treść należy skonsultować z zainteresowanym

  7. problematyka i pytania wywiadu radiowego (telewizyjnego), mimo że prowadzony jest „na żywo” -  musi być przedstawiona zainteresowanemu do akceptacji

 

 

FrontPage image

webmaster :
Copyright (c) 2003-2006 Szkolny Portal Informacyjny. Wszelkie prawa zastrzeżone
Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 6, ul. Leszczyńska 8, 25-321 Kielce
Nadzór merytoryczny portalu prowadzi mgr
Barbara Ozimirska

Data ostatniej aktualizacji 05.09.2006
Strona optymalizowana w rozdzielczości 1024x768 dla IE 5.0 lub nowszych.
Protected by BOWI Group

Kliknij  baner i zobacz
nasze statystyki


Licznik trafień