Strona główna

Nasza szkoła

Galeria fotografii

Archiwum

Napisz do nas...

Redakcja

Witamy na Szkolnym Portalu Informacyjnym Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 6 w Kielcach

Wspiera nas...
Pomoce naukowe

Język polski

Język angielski

Matematyka

Geografia

Fizyka i Astronomia

Chemia

Historia

Informatyka

Religia

Nauczanie zintegrowane

Wyszukiwarki

Szukajcie,
a znajdziecie... nawet ściągi :-)

Testy

Szkoła Podstawowa

Gimnazjum

Unia Europejska

Unijne ABC...

Szkolny Klub UE

 

Dla rodziców

Rekrutacja do szkół

Dni otwarte szkoły

Dysleksja

Gimnastyka korekcyjna

Poradnie

Narkomania

Pomoc najmłodszym

Warto wiedzieć

Jan Paweł II

Szanujmy tradycję

Znaj swoje prawa

Metody nauczania języków obcych

Szkoła XXI wieku?

Różności

Linkownia

Humor

Krzyżówki

Psychozabawy

Encyklopedie

Encyklopedia WIEM

Encyklopedia WP

 Internautica

Britannica

Wikipedia

Słowniki

Słowniki.onet.pl

Wielojęzykowy Słownik roślin

Ling.pl-multisłownik

Biblioteki


Recenzja

 

    Zrecenzować można wszystko: film, książkę, wystawę dzieł plastycznych czy program komputerowy. W pierwszej, wstępnej części pracy prezentujemy obiekt swojej recenzji. Podajemy autora (twórców w przypadku takiego dzieła zbiorowego, jakim jest, na przykład, spektakl teatralny) i tytuł oraz inne ciekawe informacje, jeśli takimi dysponujemy (rok pierwszego wydania książki, miejsce prapremiery spektaklu, pomysłodawca wystawy itp.).
Musimy pamiętać, że ta część pracy jest „metryką” dzieła, które recenzujemy – a zatem nie może być zbyt obszerna i „rozgadana”. No i, oczywiście, pamiętamy o akapicie.
    Następny akapit – i następna część recenzji: część sprawozdawcza.
W przypadku książki, spektaklu czy filmu jest to po prostu streszczenie (czyli podanie informacji o najważniejszych elementach świata przedstawionego), jeśli jest to wystawa – opowiadamy, co na tej wystawie zgromadzono.
Ważne jest, by ta część pracy nie była suchą „wyliczanką”. Unikniemy tego, jeśli stosować będziemy zdania pojedyncze rozwinięte i zdania złożone – a wszystkie powiązane stylistycznie.
W obrębie jednego akapitu  przekazujemy czytelnikowi kolejne przemyślenia – i dlatego musimy pamiętać o tym, by było to w tekście widoczne. Nową myśl zapisujemy w nowej linii; ale tylko myśl, nie zdanie.
    Kolejna część recenzji – część krytyczna; zatem kolejny akapit.
Piszący zapisuje tu swój stosunek do recenzowanego dzieła – musi zatem dysponować pewnym zasobem wiedzy teoretycznej (znajomość twórców teatru, rodzajów planów filmowych itp.) Jeszcze nie wyrażamy swojej opinii – rejestrujemy jedynie to, co dobre i to co złe.
Pamiętamy o tym, że to od nas zależy, czy ktoś po lekturze naszego tekstu sięgnie po lekturę albo pójdzie do teatru. Nie piszmy: „książka była nudna”; opowiedzmy o nieciekawych wydarzeniach czy niezbyt przekonujących bohaterach.
Pamiętamy o rozpoczynaniu nowej myśli od nowej linii oraz o tym, że objętościowo ta część powinna być równa części sprawozdawczej.
    Kończymy recenzję – to czwarta część pracy i czwarty akapit.
W tej części polecamy lub odradzamy lekturę książki, obejrzenie spektaklu czy filmu, kupno gry komputerowej. Wyrażamy  własne zdanie – a jest ono wynikiem naszej wnikliwej oceny w części krytycznej. Staramy się, by nie było to jedno zdanie; wypowiedź powinna być tak rozbudowana stylistycznie, by objętościowo dorównała części pierwszej naszej pracy. 

Propozycje:

  • pracę najlepiej zapisać najpierw na brudno i w brudnopisie dokonywać niezbędnych poprawek

  • dobrze, jeśli pierwsze nasze prace czytane będą przez bliskich nam dorosłych

  • w pracach pisemnych niezbędny jest margines, niekoniecznie zaznaczony linią

  • zawsze pod ręką musimy mieć słownik ortograficzny – jest to pomoc niezbędna

 

 

 

FrontPage image

webmaster :
Copyright (c) 2003-2006 Szkolny Portal Informacyjny. Wszelkie prawa zastrzeżone
Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 6, ul. Leszczyńska 8, 25-321 Kielce
Nadzór merytoryczny portalu prowadzi mgr
Barbara Ozimirska

Data ostatniej aktualizacji 05.09.2006
Strona optymalizowana w rozdzielczości 1024x768 dla IE 5.0 lub nowszych.
Protected by BOWI Group

Kliknij  baner i zobacz
nasze statystyki


Licznik trafień